Näringsämnen för synen

För att hålla dina ögon pigga och fräscha så finns det en hel del näringsämnen som du bör försöka få i dig. En del är utmärkta att få genom vanlig kost och en del kan vara lämpliga att få som kosttillskott.

Här är tips på några livsmedel som är bra att äta för ögonen:

  •  Ägg, Äggula innehåller lutein och zeaxantin. Dessa ämnen som finns naturligt i ögat skyddar näthinnan och linsen från att skadas av blått, skadligt ljus och minskar risken för AMD.
  • Grönkål, Grönkål är proppat med A- C- och E-vitamin samt lutein och zeaxantin som alla hjälper till att sakta ner utvecklingen av AMD.
  • Lax, tonfisk och makrill innehåller omega-3 som är känt för att minska risken för AMD och fungerar även bra som kosttilskott för torra ögon.
  • Citrusfrukt, Apelsiner, mandariner, citroner och andra citrusfrukter innehåller zeaxantin och C-vitamin. Ögonen behöver C-vitamin för att fungera ordentligt och kan minska risken att utveckla grå starr.
  • Morötter, Alla har ju sedan barnsben fått höra att morötter ska vara bra för synen. Morötter är rika på betakaroten som omvandlas till A-vitamin i kroppen.
  • Nötter, I nötter och frön finns vitamin E och zink. Valnötter, linfrön och chiafrön är dessutom en bra källa för omega-3.
  • Blåbär, De bästa kosttillskotten för ögon och syn innehåller ofta blåbärsextrakt.

Kosttillskott som kan behövas

Bästa kosttillskott för ögon och din syn är:

  1. Lutein: Ett ämne som finns i ögat redan (gula fläcken och näthinnan) som enligt forskning hjälper till att skydda näthinnan från skadligt UV-ljus som tillhör gruppen karotenoider.
  2. Zeaxantin: Tillhör också gruppen karotenoider som lutein och finns också redan i våra ögon (framförallt i gula fläcken) och finns i flera livsmedel (majs, gojibär, ägg, paprika och saffran bland annat).
  3. Selen: Ett grundämne som finns i jorden som ingår i vårt immunförsvar och som samverkar väl med E vitamin.
  4. Vitamin A: En livsviktig vitamin för ögonen som dessutom bidrar till bättre mörkerseende och boostar immunförsvaret.
  5. Zink: I ögat finns det redan höga halter av Zink (i åderhinnan) och för att få i sig zink via livsmedel så kan man bland annat äta kött, mejeriprodukter, nötter och musslor.
  6. Omega 3: Omega 3 innehåller DHA som också finns i ögats synceller. Genom att äta mycket fisk eller kosttillskott ögon så hjälper du synen att fungera normalt.
  7. Vitamin E: En vitamin som är livsviktig för hela kroppen och är en fettlöslig antioxidant.

Det är aldrig för tidigt eller försent att se till att ögonen får de näringsämnen de behöver. Allt för att öka chansen till en god ögonhälsa. Lycka till!

Källa

Tillskottsbibeln.se

lenson.com